Wednesday 13 November 2013

8-12.JT - Dzikr Golek Kepala

Ála kulli hal, fenomena burung kakatua bukan saja menjangkiti C.o.F malahan rata-rata orang yang berahi bercakap banyak yang barangkali berat hendak berhenti daripada bercakap. Daripada cakap-cakap yang positif hinggalah kepada yang negatif. Kalau tak, tak adalah pepatah cakap tak serupa bikin, kata dulang paku serpih atau bagai ketam ajar anak berlari dan semisal.  Nampaknya bukan saja kebodohan yang amat dicintai malahan sikap sambil-lewa atau melecehkan sesuatu keutamaan itu sudah meraih kecondongan hati.

Adapun dalam hal terkait C.o.F ini dengan urusan agama pula saya percaya yang paling sesuai ialah bait syair yang juga terdapat di dalam kitab manual mereka sendiri:
كل يدعى وصلابليلى
Semua mengaku-ngaku punya hubungan dengan Laila

وليلى لاتقرلهم بذاك 
Namun Laila memungkiri pengakuan² mereka tersebut.
Jadi, fikir-fikir sendirilah, macam mana kita mengingati kekasih hati kita? Bukankah kita mencintainya setelah kita mengenalinya? Kita faham erti rindu, pengharapan dalam kesetian dan takut kehilangan serta bermacam lagilah. Berbunga-bunganya di hati bila menyebut nama yang dicintai. Cukuplah rasanya saya sebut sebahagian saja fenomena cinta di sini daripada tak pasal-pasal melalut tak jumpa brek nanti. Jadi di sini, tanpa ílmu pastinya tidak mengenal pada sesuatu perkara tersebut. Masakan kita mau mengingati sesuatu yang tidak dikenali. Tentu kita tidak mau berámal tanpa ílmu, kan?

Bukan ramai sangat tapi tidaklah sedikit juga yang mengakui diri sebagai dzakirin haqiqi. Pendek kata  bermacam-macam perangai manusia yang mau bercerita tentang dirinya dan dzikrullah. Ada yang mengaku berdzikr hingga diperlihatkan apa yang ghaib di langit hingga dia tidak sabar mau mati(?). Itu kisahnya aku sewaktu di Rai Wind, Pakistan. Tak kurang juga dek kerana dzikr maka timbullah cerita-cerita kebathinan seolah dia itu penghubung antara alam dunia dengan ghaib. Hingga mengujakan sesetengah orang untuk dijazahkan dzikr khusus daripada maulena-maulena.

Sama seperti halnya zaman kemunculan C.o.F di Malaysia dulu. Daripada perbualan² terdahulu bersama para buzruk mengatakan ramai juga karkun yang tercari² andai ada dzikr ijazah daripada Hadratji atau mana² Maulana. Dzikr ijazah, lafazh dzikr yang khusus diajar oleh mursyid sang shufi berikutan mencontohi hadits pengijazahan dzikr daripada Rasulullah shallallahuálaihi wa sallam kepada Áli radhiyallahuánhu. Aku tak selidik pula keabsahan hadits tersebut namun bagiku apakah dzikir khusus itu sama seperti dzikrnya para kaum Shufi? Kenapa kaum Shufi yang diungkit? Kerana pertalian darah antara C.o.F dengan mereka pada pengasasnya sendiri. Maka pelajaran tentang dzikr ini terdapat pada ushul mereka yang ke-3.
Wallahu taála á'lam.