Friday 18 October 2019

017.Kisah 10 Sahabat Pemetik Janji Syurga

••{ Bismillahirrahmanirrahim }••
SIRAH SAHABAT
KISAH 10 SAHABAT PEMETIK JANJI SYURGA
✒ Al-Ustadz Abu Utsman Kharisman Hafizhahullah
UMAR BIN AL-KHATHTHAB RADHIYALLAHU'ANHU
bahagian 4⃣

Nabi Pernah Melihat Istana Umar di Syurga

Nabi melihat ke dalam syurga dan di dalamnya terdapat istana. Ketika ditanya milik siapakah istana itu? Orang di sekitarnya berkata bahwa istana itu milik Umar. Hal itu menunjukkan istana-istana di syurga sudah diketahui siapa pemiliknya masing-masing. Nabi berencana memasuki istana itu untuk menceritakan keadaan di dalamnya kepada Umar. Namun, Nabi teringat bahwa mungkin saja di dalam terdapat bidadari-bidadari yang disediakan untuk Umar. Kemudian beliau mengurungkan niatnya kerana khuatir Umar cemburu. Umar mendengar hal itu menangis dan berkata:

"Apakah pantas aku cemburu kepada anda wahai Rasulullah?"
[Disarikan dari al-Ifshah 'an Ma'ani as-Sihhah karya Ibnu Hubairah (8/283)]

عَنْ جَابِرٍ عَنِ النَّبِىِّ -ﷺ- قَالَ « دَخَلْتُ الْجَنَّةَ فَرَأَيْتُ فِيهَا دَارًا أَوْ قَصْرًا فَقُلْتُ لِمَنْ هَذَا فَقَالُوا لِعُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ. فَأَرَدْتُ أَنْ أَدْخُلَ. فَذَكَرْتُ غَيْرَتَكَ ». فَبَكَى عُمَرُ وَقَالَ أَىْ رَسُولَ اللَّهِ أَوَعَلَيْكَ يُغَارُ
Dari Jabir dari Nabi ﷺ, beliau bersabda: "Aku masuk ke dalam syurga. Aku melihat di dalamnya rumah atau istana. Aku berkata: Milik siapakah ini? Mereka berkata: "Itu milik Umar.""Aku pun hendak memasukinya. Kemudian aku ingat kecemburuanmu." Maka Umar pun menangis dan berkata: "Wahai Rasulullah, apakah terhadap anda pantas untuk dicemburui?."*
[H.R Muslim]

Dalam riwayat lain, Umar berkata:

وهل هداني الله ﷻ إلا بك وهل رفعني الله إلا بك ، وهل من علي إلا بك
"Bukankah ALLAH ﷻ memberikan hidayah kepadaku dengan sebab anda? Bukankah ALLAH mengangkat darjatku dengan sebab anda? Bukankah apa yang dianugerahkan kepadaku dengan sebab anda?"
[H.R Abu Bakr bin Iyasi dari Humaid]



Kekukuhan Umar dalam Beragama Terlihat dalam Mimpi Nabi

بَيْنَا أَنَا نَائِمٌ رَأَيْتُ النَّاسَ يُعْرَضُونَ وَعَلَيْهِمْ قُمُصٌ مِنْهَا مَا يَبْلُغُ الثُّدِىَّ وَمِنْهَا مَا يَبْلُغُ دُونَ ذَلِكَ وَمَرَّ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ وَعَلَيْهِ قَمِيصٌ يَجُرُّهُ ». قَالُوا مَاذَا أَوَّلْتَ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ « الدِّينَ
"Pada saat aku tidur, aku melihat manusia dipampangkan (di hadapanku). Mereka memakai gamis. Ada yang sampai di puting susunya. Ada yang sampai di bawah itu. Kemudian lewatlah Umar bin al-Khaththab yang mengenakan gamis hingga menyapu tanah."
Para Sahabat bertanya: "Apa yang anda takwilkan pada mimpi itu wahai Rasulullah?" Beliau bersabda:
"(Bagusnya/ Kokohnya) Deen."
[H.R al-Bukhari dan Muslim dari Abu Said al-Khudri]

Hadits itu menunjukkan keutamaan Umar. Beliau termasuk orang yang paling kukuh beragama. Nabi mempermisalkan kekukuhan beragama dengan panjangnya gamis yang dipakai. Saat orang-orang lain yang terlihat dalam mimpi Nabi gamisnya hanya sampai batas tertentu, Umar sampai ke bawah mata kaki sampai menyeretnya. Hadits tersebut juga menunjukkan bahwa tiap-tiap orang beriman tingkatan keimanannya berbeza-beza. Al-Imam al-Bukhari memberi judul bab pada hadits itu:

تَفَاضُلُ أَهْل ِالْإِيْمَانِ فِي الْأَعْمَالِ
Orang-orang beriman bertingkat-tingkat (kualiti dan kuantiti) amalannya.


Bukan berarti bahwa seseorang lelaki boleh memakai pakaian menjulur dari atas hingga bawah melewati mata kaki, kerana hal itu jelas terlarang dalam hadits yang lain. Bahkan, Umar sendiri mengingkarinya ketika ada seorang pemuda menjenguknya saat menjelang kewafatan beliau. Hal itu juga disebutkan dalam hadits Sahih al-Bukhari juga, insyaALLAH akan disampaikan pada pembahasan saat menjelang meninggalnya Umar.



...insyaa-ALLAH akan bersambung
(Siri bahasa Malaysia. Juga terdapat di dalam bahasa Indonesia terbitan AtTuqa.)
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
Ikhwah Salafy Malaysia
#SirahUmar4