Thursday 2 April 2015

Dawrah Malaysia Jumada al-Awwal 1436H

Bismillah,


Alhamdulillah,
Berbanyak syukur kepada ALLAH subhanahu wa taála dengan ni'mat karunia-NYA maka berlangsunglah sudah dawrah ílmiah baru-baru ini. Adapaun saya, qadarallahu wa maasya faál, agak berhalangan untuk menghadirinya.

Walaubagaimanapun, bukanlah bermakna kita terus tidak berpeluang mengambil fawaid daripadanya. Oleh demikian, hanya ALLAH jua yang layak mengganjari dengan kebaikan yang banyak di atas susah-payah taáwwunnya para Ikhwah dalam menyediakan bahan rakaman. Kita bersyukur kepada ALLAH. Bersyukur kepada mereka yang terlibat secara langsung atau tidak dalam menjayakannya. Dengan tema Sebab Kemenangan, Kekokohan Serta Jalan Kebangkitan Ummat Islam karya Asy-Syaikh Al-Walid Rabi' bin Hadi al-Madkhali hafizhahullah[1]. Jelas sekali teramatlah sesuai ia untuk kita, orang awwam yang mencari kebenaran. Yang sering timbul tanda-tanya di fikirannya, mengapa ummat Islam tidak bersatu lalu berpecah-belah, saling menghujat di antara satu sama lain dan bermacam-macam monolog yang timbul-tenggelamnya. Semoga kajian ini sedikit-sebanyak membantu mendatangkan pencerahannya[2]. Wallahu muwaffiq.

Kemudian dari itu disusuli pula kupasan kajian kitab. Dan yang pastinya, kitab kajian ini bukan sebarangan ya. Melihatkan tajuknya telah membikin berkobar-kobar semangat untuk berusaha menjadi orang baik-baik. Dan lebih mengujakan lagi ialah pada babnya yang bukan saja meredamkan ego dalam diri bahkan turut memperingatkan agar benar-benar jujur-ikhlas menjalani hidup sebagai seorang Muslim. Kitab tersebut ialah Riyadh ash-Shalihin lil Imam an-Nawawi, Bab At-Taubah, Syarh asy-Syaikh Muhammad bin Shalih al-Útsaimin rahimahumallah[3]. Disampaikan oleh al-Ustadz Abdushshamad Bawazir hafizhahullah[4]. Yang tercari-cari pengkhususan pada bab taubat maka sesuailah kiranya untuk mendengarkan kajian ini.

Adapun dawrah mendatang yang tinggal kurang lebih 1 hari saja lagi. Semoga saya dan antum dikurniakan peluang untuk menghadirinya serta sebaik mungkin untuk memusatkan perhatian di dalamnya. Kita panjatkan doá agar dikukuhkan hati kita dalam berIslam serta perngorbanan kecil yang tak seberapa untuk dawrah ini berbaloi dengan hati yang khusyu', ílmu yang bermanfaát dan ámalan yang diterima. Ameen, ALLAHumma ameen.



Khamis | 12 Jumada ats-Tsani 1436H