Saturday 7 December 2013

12-12.JT - Madu Atau Khamr

Ya tubuh kita masih di dunia walaupun hati tersangat merindukan kampung akhirat. Namun, ketahuilah para Shahabat yang mulia radhiyallahuánhum álaihim ajmaín bukan bersikap ghuluw untuk sengaja menampal-nampal pakaian mereka. Kurus-keringnya mereka tidak sama dengan semakin gemuknya kita sekembali dari 40 hari, 4 bulan yang kononnya kerana terlampau-lanpau beratnya fikir, risau dan bimbang untuk ummat. Berittiba'us sunnahlah dengan tuntunan úlama' salaf bukan dengan mimpi-mimpi, ayat-ayat mustasyabihat maupun dengan menyamar-nyamarkan ayat muhkamat. Masih belum terlewat untuk bijak di sana dan bijak di sini selagi modal hayat masih bersama. Bukankah dulu kita sama-sama berbaiah di IPB. Sebagaimana pengalaman saya sendiri di berbaiah kepada Maulena Jamsyid hadahullah di Pakistan, kepada Prof.Dr.Nadir Ali Khan di India dan di Bangladesh(saya lupa namanya). Amboi sampai 3 kali baiahnya. Baiah yang menyatakan bahawa hidup ini untuk dá'wah. Menyeru manusia kepada ALLAH. Baiah yang didirikan atas kefahaman sebagaimana tuan-tuan karkun veteran yang lebih fasih menuturkannya;
Iman perlu dijaga sebaiknya kerana iman itu ibaratnya ais. Jadilah masjid sebagai satu²nya peti beku yang dapat mengekalkan ais tadi daripada cair. Rumah² pula adalah sebagai peti beku mini yang memerlukan hubungan baik dengan masjid.

Hanyasanya kejayaan seluruh manusia dan jin dalam ugama(Islam).
Yakni thaát ALLAH Subhanahu wa Taála cara Nabi shallallahuálaihi wa sallam.

Dalam sunnah pasti ada kejayaan.
Bukankah ini di antara kalimat-kalimat sakti yang sering didendangkan dulu dan mungkin masih lagi berterusan? Kalimat yang menyeru untuk kita kembali kepada Al-Qur'an dan As-Sunnah. Oleh demikian, maka secara peribadinya di sini yang ingin diserukan kembali kepada mereka ialah agar direalisasikan kalimat tersebut. Yakni dengan meninggalkan segala macam syubhat yang telah dibongkarkan secara ringkas sebelum ini; Ikhlashun niat dengan sebenar-benarnya. Lucutkanlah baju-baju firqah menyimpang yang dipakai selama ini. Bersihkan 6 ushul tadi dari noda-noda ra'yu, filsafat dan mantiq bahkan bersih dari menyandarkan As-Sunnah pada hadits-hadits dhaif dan munkar. Sayugia keutamaannya ialah penyucian áqidah dan pembaikan ámal-íbadah, agar tidak hanyut ditelan arus sebagaimana permisalan 'bahtera Nuh' yang dikhabarkan kalian sendiri dulu.
لاَ يَحْمُدُ السَّيْفُ كُلَّ مَنْ حَمَلَهُ
Pedang itu tidak memuji setiap orang yang membawanya.
Maaf jika terlanjur menegur. AJK surau masjid juga perlu peka. Bukan sekadar memenuhkan carta organisasi tapi tak kelihatan batang tubuh saat shalat fardhu di setiap masa. Atau hanya pandai mengait fatwa di kalangan sesama mereka. Sudah masanya surau masjid disegarkan dengan sarana-sarana ílmu yang jelas. Bukan cedokan pendapat tukang-tukang ceramah picisan yang licin dagunya, labuh kainnya(isbal) lantas  menyuntik agenda politik kepartian masing-masing. Jika tidak, akan wujudlah dua kecelaruan; Caravan of Facepalm dan ahli kariáh itu sendiri.
Duduk tenang-tenang dan renungkanlah pada apa yang diserukan kepada ummat selama ini. Apa benar ini sunnah Nabi? Apa setiap perkongsian maklumat itu murni? Mudah-mudahan dengan sedikit penjelasan berdasarkan pengalaman dan kajian hasil rujukan kepada fatwa-fatwa úlama' akan memberi manfaát. Jadilah madu bukan khamr yang diberi jenama baru untuk memperdayakan agar kelihatan halal. Mohon maaf seandainya terdapat perkataan yang kurang difahami atau kurang menepati. Hanya ALLAH jua yang mampu memberi petunjuk pemahaman.
حَيْثُمَا تَسْتَقِمْ يُقَدِّرْ لَكَ اللَّهُ نَجَاحًا
Sekiranya engkau menempuh jalan yang lurus niscaya
ALLAH akan memastikan kesuksesan bagimu.

Wallahul muwaffiq.

Abu Maryam Mohammad