Thursday 17 August 2023

058.Kisah 10 Sahabat Pemetik Janji Syurga

   ••{ Bismillahirrahmanirrahim }••

SIRAH SAHABAT
KISAH 10 SAHABAT PEMETIK JANJI SYURGA
✒ Al-Ustadz Abu Utsman Kharisman hafizhahullah
ALI BIN ABI THALIB RADHIYALLAHU'ANHU
bahagian 6
Beberapa Hadits tentang Keutamaan Ali bin Abi Thalib



1️⃣ Mencintai Ali tanda keimanan, sedangkan membencinya adalah tanda kemunafikan.
Ali bin Abi Thalib radhiyallahu'anhu pernah menyatakan:

وَالَّذِى فَلَقَ الْحَبَّةَ وَبَرَأَ النَّسَمَةَ إِنَّهُ لَعَهْدُ النَّبِىِّ الأُمِّىِّ ﷺ إِلَىَّ أَنْ لاَ يُحِبَّنِى إِلاَّ مُؤْمِنٌ وَلاَ يُبْغِضَنِى إِلاَّ مُنَافِقٌ
"Demi (ALLAH) yang membelah biji dan Yang Menciptakan manusia, sesungguhnya adalah perjanjian dari Nabi al-Ummi ﷺ kepadaku bahawa tidaklah ada yang mencintaiku kecuali ia adalah orang beriman dan tidaklah membenciku kecuali ia munafiq."
[HR Muslim]


2️⃣ Pemberitahuan dari Nabi bahwa Ali mencintai ALLAH dan Rasul-NYA, ALLAH dan Rasul-NYA mencintai Ali.

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ النَّبِيُّ ﷺ يَوْمَ خَيْبَرَ لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ غَدًا رَجُلًا يُفْتَحُ عَلَى يَدَيْهِ يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيُحِبُّهُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ فَبَاتَ النَّاسُ لَيْلَتَهُمْ أَيُّهُمْ يُعْطَى فَغَدَوْا كُلُّهُمْ يَرْجُوهُ فَقَالَ أَيْنَ عَلِيٌّ فَقِيلَ يَشْتَكِي عَيْنَيْهِ فَبَصَقَ فِي عَيْنَيْهِ وَدَعَا لَهُ فَبَرَأَ كَأَنْ لَمْ يَكُنْ بِهِ وَجَعٌ فَأَعْطَاهُ فَقَالَ أُقَاتِلُهُمْ حَتَّى يَكُونُوا مِثْلَنَا فَقَالَ انْفُذْ عَلَى رِسْلِكَ حَتَّى تَنْزِلَ بِسَاحَتِهِمْ ثُمَّ ادْعُهُمْ إِلَى الْإِسْلَامِ وَأَخْبِرْهُمْ بِمَا يَجِبُ عَلَيْهِمْ فَوَاللَّهِ لَأَنْ يَهْدِيَ اللَّهُ بِكَ رَجُلًا خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَنْ يَكُونَ لَكَ حُمْرُ النَّعَمِ
Dari Sahl bin Saad radhiyallahu'anhu beliau berkata: Nabi ﷺ bersabda pada perang Khaibar: "Sungguh aku akan berikan besok bendera (kepemimpinan perang) pada seseorang laki-laki yang ALLAH akan membukakan (kemenangan). Seseorang yang mencintai ALLAH dan Rasul-NYA dan ALLAH dan Rasul-NYA juga mencintainya." Maka manusiapun melewati malam dengan memperbincangkan dan berharap siapa di antara mereka yang akan diberi bendera itu. Kemudian (paginya) Nabi bertanya: "Di mana Ali (bin Abi Thalib )?" Dikatakan bahwa Ali sakit mata. Kemudian Nabi sedikit meludah pada mata Ali dan mendoakannya. Maka sembuhlah Ali seakan-akan tidak pernah sakit mata sebelumnya. Kemudian Nabi menyerahkan bendera itu. Kemudian Ali berkata: "Aku akan memerangi mereka hingga mereka seperti kita." Nabi ﷺ bersabda: "Berjalanlah dengan tenang hingga engkau tiba di pelataran mereka. Kemudian dakwahi/ ajak mereka kepada Islam dan khabarkan yang wajib mereka lakukan. Demi ALLAH, jika ALLAH memberi hidayah kepada seseorang dengan sebabmu, itu lebih baik bagimu dibandingkan engkau mendapatkan unta merah (harta yang terbaik)."
[HR al-Bukhari dan Muslim]


3️⃣  Sabda Nabi kepada Ali: "Engkau adalah bahagian dariku dan aku adalah bahagian darimu."
أَنْتَ مِنِّي وَأَنَا مِنْكَ
"Engkau adalah bahagian dariku dan aku adalah bahagian darimu."
[HR al-Bukhari dari al-Bara']

Sebahagian Ulama menjelaskan bahawa maksud sabda Nabi tersebut menunjukkan kecintaan, kedekatan dan keutamaan Ali. Beliau dekat dari sisi kekerabatan, beliau juga menantu serta keutamaan beliau yang termasuk menjadi orang paling awal masuk Islam.


4️⃣ Kedudukan Ali terhadap Nabi seperti kedudukan Harun terhadap Musa
Saat perang Tabuk, Nabi menyuruh Ali untuk tetap di Madinah. Ali bin Abi Thalib sebelumnya merasa berat kalau harus tertinggal tidak ikut pertempuran, tertinggal bersama para wanita dan anak-anak. Namun Nabi ﷺmenghibur Ali dan menyatakan bahawa kedudukannya terhadap beliau adalah seperti kedudukan Nabi Harun terhadap Nabi Musa. Hanya saja tidak ada Nabi sepeninggal Nabi Muhammad ﷺ.

Ketika Nabi Musa mendatangi panggilan ALLAH, Musa tetap tinggal untuk mengurusi dan membimbing Bani Israil. Demikianlah pula Ali, saat Nabi berangkat berjihad ke Tabuk, Ali mengurusi keperluan di Madinah.

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ خَرَجَ إِلَى تَبُوكَ وَاسْتَخْلَفَ عَلِيًّا فَقَالَ أَتُخَلِّفُنِي فِي الصِّبْيَانِ وَالنِّسَاءِ قَالَ أَلَا تَرْضَى أَنْ تَكُونَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَيْسَ نَبِيٌّ بَعْدِي
"Sesungguhnya Rasulullah ﷺ akan keluar menuju Tabuk dan beliau menugaskan Ali tetap di Madinah. Kemudian Ali berkata: 'Apakah anda meninggalkan saya bersama para anak kecil dan wanita?" Nabi bersabda: "Tidakkah engkau ridha kedudukanmu terhadapku seperti kedudukan Harun terhadap Musa. Hanya saja tidak ada Nabi sepeninggalku."
[HR al-Bukhari dan Muslim dari Saad bin Abi Waqqah]


5 Barangsiapa yang Nabi sebagai pelindungnya, Ali adalah pelindungnya juga.

مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ
"Barangsiapa yang aku sebagai pelindungnya, Ali adalah pelindungnya juga."
[HR Ibnu Majah dari Saad]

Syaikh Abdul Muhsin al-Abbad menyatakan:
"Maknanya adalah: Ali radhiyallahu'anhu memiliki kedudukan yang tinggi. Namun tidak dapat dikatakan bahawa hal itu khusus untuk Ali –semoga ALLAH meridhainya-. Sebagaimana disebutkan dalam hadits yang lain (yang artinya):
"Tidaklah ada orang yang mencintaimu kecuali ia adalah orang beriman dan tidaklah ada yang membencimu kecuali ia munafiq."
Telah terdapat hadits yang lain tentang keutamaan kaum Ansar secara umum (yang ertinya):
"Tanda keimanan adalah mencintai Ansar, dan tanda kemunafikan adalah membenci Ansar."
Nas yang menyebutkan tentang Ali radhiyallahu'anhu menunjukkan keutamaan beliau. Namun tidak bererti beliau lebih utama dibandingkan orang-orang lain yang lebih utama dari beliau (seperti Abu Bakr, Umar, dan Utsman, pent)."
[Transkrip soal-jawab di sela-sela pelajaran syarh Sunan Abi Dawud (26/381)]


☝🏻..insyaa-ALLAH akan bersambung.
(Siri bahasa Malaysia Juga terdapat di dalam bahasa Indonesia terbitan *AtTuqa*.)
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
Ikhwah Salafy 🇲🇾
📚 t.me/IkhwahSalafyMalaysia
#SirahAli6